راهنمای انتخاب رنگ سازمانی 2 در ادامه مقاله انتخاب رنگ سازمانی 1 منتشر شده. هدف از نگارش و انتشار این دو مقاله اینه که متناسب با جامعه مشتری هاتون بهترین تصمیم رو در زمینه انتخاب رنگ بگیرید.
فراموش نکنید که رنگ توی مبحث برندینگ ابزاریه که شخصیت و اهداف شما رو مشخص میکنه. عوامل زیادی وجود دارند که از شما توی ذهن مشتری تصویر می سازن.
اولین قدمی که برای تصویرسازی باید درست بردارید انتخاب رنگه. اگه همه چیز رو درست پیش بره میتونه باعث بشه راحتتر به شما اعتماد کنن. در غیر اینصورت ممکنه اصلا نتونن با برند شما ارتباط بگیرن!
همونطور که وعده داده بودیم توی این مقاله در خصوص شخصیت رنگها صحبت می کنیم. در مقاله راهنمای انتخاب رنگ سازمانی 1 پرسش هایی مطرح شد. الان وقتشه سوالها و جوابها رو مرور کنید.
توضیحات مربوط به هر رنگ رو مطالعه کنید. احتمالا تا پایان مقاله میتونید رنگهای مد نظرتون رو پیدا کنید. اما قرار نیست تمام رنگهایی که به نوعی مناسب میدونید جز پالت رنگ سازمانی شما باشن! بعد از انتخاب رنگها باید اونها رو غربال کنید. یعنی سبک سنگین کنید و ببنید کدومشون مهم تره! فراموش نکنید جایز نیست بیشتر از چهار رنگ انتخاب کنید!
من توی این مقاله، مفاهیمی از رنگ ها که عمومیت داره رو توضیح میدم. رنگها توی مکان و زمان و حتی ادیان مختلف معانی متفاوتی داشتن و دارن. مثلا سبز در چین نماد ثروته. در قرون وسطی بمعنی شروع زندگی جدید بوده. برای همین رنگ لباس عروس، سبز بوده. توی اسلام، نماد ایمان و عقیده و توکل به خداست. بنابراین بهتره تا جایی که میشه مختصر و مفید صحبت کنیم.
معانی رنگها با توجه به زمان، مکان و مذهب حتی ممکنه با هم در تضاد هم باشن. پس پیشینه رنگها به کار ما نمیاد. مثلا قبلا سبز یادآور زهر بوده و از اون برای داروها استفاده نمیکردن! الان به معنای قدرت معالجه ست!
رنگهای قرمز، زرد، نارنجی جز رنگهای گرم هستن. رنگهای گرم میزان آدرنالین، فشار خون و تنفس رو بالا میبرن و در نهایت باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن میشن. کلا رنگ های گرم، احساس بیشتری القا میکنن!
رنگهای سبز و آبی و فیروزه ای جز رنگهای سرد هستن. رنگ های سرد درجه حرارت بدن رو کم میکنن. باعث ریلکس شدن ماهیچه ها میشن. و به بیننده حس سردی رو القا می کنن.
این رنگ، نماد انرژیه، فشار خون و متابولیسم رو بالا میبره. خیلی وقتها از قرمز برای ایجاد هیجان استفاده می کنند. حتما دیدین برای تشویق مخاطب به تصمیم گیری سریع ، یه دکمه قرمز میذارن و مینویسن همین الان کلیک کنید! رنگ قرمز خیلی به چشم میاد و احساس شهوانی ایجاد میکنه.به دلیل انتقال انرژی برای جاهایی که نوع فعالیتشون مربوط به ورزش و بازیه مناسبه. این رنگ، رو نمیشه به خانمها یا آقایون یا قشر خاصی نسبت داد. اما بنظر میرسه برای گروه سنی جوان گزینه مناسبیه. این بمعنی عدم استفاده از این رنگ گروه های سنی دیگه نیست!
! قرمز کمرنگ معنی اشتیاق و عشق میده. قرمز تیره، مفهوم قدرت، تصمیمات جدی، خشم و رشادت داره. رنگ صورتی حس زنانگی و تحمل رو بهمراه داره. قهوه ای، احساس ثبات و مردانگی رو القا می کنه. برندهایی که از قرمز استفاده کردن: باشگاه پرسپولیس ، کوکاکولا ، ویرجین ، ردبول.
رنگ سبز، در مقابل رنگ قرمز قرار داره. این رنگ ایجاد آسایش و راحتی می کنه. سبز نماد قدرت معالجه، حاصلخیزی، ثبات، پایداری و امید، تازگی و توازنه. طیف های یک رنگ هم معانی مجزایی دارن. مهمه که چه طیفی از رنگ رو انتخاب میکنید. مثلا سبز تیره نماد پول، بانکداری و بورسه. سبز تیره حرس و حسادت و حاه طلبی رو القا میکنه. سبز زیتونی نماد صلح و سبزآبی حفاظت و معالجه ست. سبز- زرد، معنی ترسویی و حسادت میده. پس حتما طیف رنگها رو هم در نظر بگیرید.
سفید حس پاکی، روشنی، نیکی، صداقت و خلوص رو بهمراه داره. برای محصولات دارویی، بهداشتی و لبنی، خیریه ها، بیمارستان ها کاربرد داره. این رنگ حس خونسردی رو هم القا میکنه.
سیاه معنی حس قدرت ، لطافت و ظرافت ، تشریفات ، رسمی بودن ، اعتبار و سلطه میده. ترکیب سیاه با طلایی معمولا حس لاکچری بودن شما رو به مخاطب میده.
آبی یه رنگ مردونه ست. این رنگ متابولیسم بدن رو آروم میکنه. احساس عمق، هوشیاری، عظمت، وفاداری، آرامش، ثبات، باتجربگیه. این رنگ اشتها رو از بین میبره. پس اگه محصولات غذایی یا ظرف و ظروف تولید می کنید یا صاحب رستوران هستید آبی انتخاب رو نکنید.
آبی برای خطوط دریایی و هوایی ، نوشیدنی ها، تمیز کننده های مایع، فیلترهای تصفیه هوا و… مناسب هستن. رنگ آبی تیره نشوندهنده دانش، قدرت، یکپارچگی و اهمیه. آبی روشن یعنی سلامتی، نرمی، معالجه و آسودگی.
این رنگ تو نشانه های سازمان آب معدنی دماوند، ایران خودرو و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است.
1 دیدگاه در “راهنمای انتخاب رنگ سازمانی 2”